مرکز نوآوری اجتماعی دیجیتال ایران
سازمان امور اجتماعی کشور
صفحه خبر<اخبار<

صفحه اصلی

آموزش ایمنی شخصی به کودکان

آموزش-ایمنی-شخصی-به-کودکان
1403/06/02
با زبان صحیح، قسمت‌های خصوصی را به کودک خود آموزش دهید. تأکید کنید که آن قسمت‌ها خصوصی هستند و هیچکس حق لمس را ندارد.

آموزش ایمنی شخصی به کودکان


آموزش راهبردهای ایمنی شخصی به کودکان، می‌تواند به آنها در ایجاد اعتماد به نفس و انعطاف‌پذیری کمک کرده و حفظ امنیت‌شان را افزایش دهد.

یکی از مهم‌ترین کارهایی که ما می‌توانیم به‌عنوان والدین یا مراقب انجام دهیم این است که به فرزندانمان کمک کنیم بفهمند و تشخیص بدهند که چه زمانی چه چیزی درست یا امن نیست؛ و اینکه بدون ترس از عواقب، با یک بزرگسال مورد اعتماد صحبت کنند. این همان چیزی است که آموزش ایمنی شخصی به کودکان تلقی می شود.


مزایای آموزش ایمنی شخصی به کودکان


🔸احتمال ورود کودک به یک موقعیت ناامن را کاهش می‌دهد.

🔸به وضوح به کودک نشان می‌دهد که چگونه به یک موقعیت ناامن واکنش نشان بدهد.

🔸حس اعتماد به نفس کودک را افزایش می‌دهد و با این کار تاب‌آوری او را افزایش می‌دهد.

🔸دانش کودک را از حقوق شخصی خود افزایش می‌دهد، یعنی "من حق دارم احساس امنیت کنم".

🔸این احتمال را افزایش می‌دهد که اگر کودک احساس ناامنی کرد، با کسی که به او اعتماد دارد، صحبت کند.


قانون ایمنی شخصی


والدین باید سه قانون ایمنی شخصی زیر را به فرزندان خود بیاموزند:


🔹همه ما حق داریم در کنار دیگران احساس امنیت کنیم؛ این قانون به کودکان و نوجوانان می‌آموزد که حق دارند در جایی که زندگی می‌کنند، بازی می‌کنند و یاد می‌گیرند، احساس امنیت کنند و هیچ‌کس حق ندارد آنها را وادار به انجام کاری کند که احساس ناامنی یا عدم اطمینان کنند.


🔹اگر احساس ناامنی داریم، گفتن «نه» هیچ اشکالی ندارد؛ این قانون به کودکان و نوجوانان می آموزد که اگر چیزی درست نیست، خوب است از خودشان دفاع کنند و قاطعیت داشته باشند. 


🔹هیچ چیز آنقدر مزخرف نیست که نتوان در مورد آن با کسی صحبت کرد؛ یکی از دلایلی که کودکان و نوجوانان در افشای آسیب‌ها کوتاهی می‌کنند، این است که می‌ترسند دچار مشکل شوند. این قانون به آن‌ها کمک می‌کند تا با یک بزرگسال مورد اعتماد صحبت کنند، حتی اگر چیزی ترسناک یا وحشتناک به نظر برسد.


چگونه با فرزند خود در مورد امنیت شخصی صحبت کنیم؟


👈🏻صحبت کردن با فرزندتان در مورد ایمنی شخصی نباید یک مکالمه‌ی یکباره باشد. در عوض، فرصت‌هایی ایجاد کنید که اجازه می‌دهد صحبت درباره امنیت شخصی بخشی از گفتگوی مداوم بین شما و فرزندتان باشد. همیشه به فرزندتان اجازه دهید بداند که در کنار او هستید و حفظ امنیت او اولویت شماره یک شماست.


👈🏻توصیه می شود با زبان صحیح، قسمت‌های خصوصی را به کودک خود آموزش دهید. تأکید کنید که آن قسمت‌ها خصوصی هستند و هیچکس حق لمس را ندارد.


👈🏻سعی کنید فرزندتان را نترسانید یا نگران نکنید. آرام و با اعتماد به نفس صحبت کنید. لحن خنثی و طبیعی داشته باشید، و اطمینان حاصل کنید که برای پردازش اطلاعات و پرسیدن سؤالات به فرزندتان فرصت می دهید. هرگز کاری نکنید که آنها در مورد تمایلات جنسی یا اعضای بدن احساس شرم یا خجالت کنند.

پایان