مرکز نوآوری اجتماعی دیجیتال ایران
سازمان امور اجتماعی کشور
صفحه خبر<اخبار<

صفحه اصلی

فیلترینگ

فیلترینگ
1403/06/14
فیلترینگ فضای مجازی و لزوم ورود کمیسیون اصل۹۰‌

🇮🇷 فیلترینگ و لزوم ورود کمیسیون اصل۹۰‌


🖌سیدعلیرضا طباطبائی

هیئت علمی دانشگاه علوم قضائی


🔹بر اساس اصل۳ قانون اساسی، ایجاد محیط مساعد برای رشد فضایل اخلاقی، یکی از تکالیف اساسی دولت ج.ا است. فضای سایبری امتداد فضای فیزیکی در بستر دیجیتال است و بی‌شک این تکلیف، در این فضا نیز امتداد دارد.


🔹خبر فیلتر ایکس در کشور پرجمعیت برزیل چنان جنجالی به پا کرد که ایلان ماسک مالک شبکه ایکس، #دادستان صادرکننده رای را دیکتاتور شرور لقب داد‌.


🔹این خبر زمانی به اوج رسید که شبکه رقیب بلواسکای BlueSky در برزیل، پس از فیلتر X در صدر چارت برنامه‌های آیفون قرارگرفت و سبب شد تا تعداد کاربران آن‌ جهشی افزایش یابد و Meta را کنار زند. BlueSky اعلام‌کرد، با اضافه‌شدن 500هزار کاربر جدید طی دو روز گذشته، شاهد بیشترین #رکورد فعالیت کاربران خود بوده است.


🔹پرسش اساسی آن است که چرا در ایران برخی که متهم به سودبری از واردات پهنای باند خارجی‌اند، این روزها با کار تبلیغاتی وسیع، فیلترینگ را بی‌تاثیر جا می‌زنند!؟


🔹از دیگر سو، مخالفان فیلترینگ هم به‌حق، خواستار شفافیت در روند فروش فيلترشكن‌‌اند و طرفداران فیلترینگ را به کاسبی متهم می‌نمایند!


🔹از موضوعاتی که هم #امام‌خامنه‌ای و هم رئیس جمهور اخیرا بر آن تاکید کرده‌اند، لزوم #قانونگذاری در حوزه فضای مجازی است‌.


🔹با #موج‌سواری_رسانه‌ای اخیر، پیشنهاد می‌شود کمیسیون اصل۹۰‌ گزارشی در ابعاد مختلف لزوم قانونگذاری پالایش فضای مجازی به افکار عمومی ارائه نماید.

پایان