مرکز نوآوری اجتماعی دیجیتال ایران
سازمان امور اجتماعی کشور
صفحه خبر<اخبار<

صفحه اصلی

بات ناشناس

بات-ناشناس
1403/06/02
لینک‌های چت ناشناس در تلگرام امن نیست و نباید اطلاعات حساس و مهم خود را به آنها ارسال کنید.

♦️فاجعه‌ای بنام «بات ناشناس» 


🔹مراقب باشید! استفاده از چت‌بات‌های ناشناس مثل جرئت و حقیقت، لینک‌های چت ناشناس در تلگرام امن نیست و نباید اطلاعات حساس و مهم خود را به آنها ارسال کنید.


🔹حدود ۱۰ روز پیش، یک هکر کلاه‌سفید موفق شد به سه ربات ناشناس نفوذ کند و متوجه شد که این ربات‌ها اطلاعات شخصی ۱۴ میلیون کاربر، ۴۵۰ میلیون چت، ۱۱ میلیون عکس و ۳ میلیون ویدئو ذخیره کرده‌اند. حتی یک API وجود داشت که امکان دسترسی به‌تمامی پیام‌های ارسال شده به ربات را فراهم می‌کرد.

🔹کاربرانی که از روی ناآگاهی، اطلاعات خصوصی خود را به آن ارسال کرده‌اند، ممکن است با سوءاستفاده‌های گوناگونی از جمله اخاذی، سرقت هویت، یا حتی تهدید و ارعاب روبرو شوند و چه‌بسا نوجوانانی که با این تهدیدها و احساس خطر دست به رفتارهایی بزنند که قابل‌بازگشت نباشد...


سازندگان این ربات‌ها مدعی بودند اطلاعات و پیام‌های کاربران ذخیره نمی‌شود و سرورهایشان بعد از مدتی چت‌ها را پاک می‌کنند اما حالا تعدادی هکر کلاه سفید متوجه شده‌‌اند که این اطلاعات برای سازنده ربات در دسترس است. با افشای این موضوع بسیاری از کاربرانی که از این ربات استفاده کرده‌اند نسبت به احتمال پخش اطلاعات شخصی خود در فضای اینترنت نگران شده‌اند. بسیاری از این کاربران زیر سن قانونی هستند و انتشار این اطلاعات می‌تواند عواقب بدی برایشان داشته باشد.

پایان