مرکز نوآوری اجتماعی دیجیتال ایران
سازمان امور اجتماعی کشور
واحد رصد<

صفحه اصلی

mah
mah
واحد رصد
afkar-image

ورود به مرکز افکارسنجی

سوالات ما، پاسخ‌های شما؛ بررسی دقیق نگرش‌های عمومی در حوزه نظام مسائل آسیب‌های اجتماعی سنتی و نوپدید.

ورود به رصد خانه

rasad-image

رایانش اجتماعی زیست مجازی جامعه جهت بهبود و ارتقاء کــــــــیفیت زنـــــــــدگی افراد و خانواده‌ها.

واحد رایانش

تلگرام در برابر واتساپ؛ میزان رضایت کاربران از کدام یک بیشتر است؟

سطح:

بین المللی

بستر جمع آوری:

ایکس(توییتر)

1,500,000+

با فیلتر شدن تلگرام از سال ۱۳۹۷ در ایران، تعداد قابل توجهی از کاربران به پیام‌رسان‌های دیگر از جمله واتساپ، روی آوردند و به مرور زمان، فعالیت کاربران ایرانی در تلگرام کاهش یافت. با توجه به سابقه کاربران ایرانی در استفاده از پیام‌رسان تلگرام و جایگزین شدن ناخواسته واتساپ با آن، مقایسه‌هایی بین این دو پیام‌رسان در ذهن کاربران صورت گرفت؛ نتایج این مقایسه‌ها در پلتفرم‌های مختلف توسط کاربران منتشر شده است. احتمالا برایتان جالب است که بدانید میزان رضایت کاربران از تلگرام و واتساپ چه‌قدر است و در محتواهایشان در مورد این دو پیام‌رسان چه می‌گویند. در همین راستا، ما پلتفرمی دیگر به جز خود تلگرام و واتساپ را انتخاب کرده و نظرات کاربران در رابطه با این دو پیام‌رسان را در این پلتفرم ثالث که توییتر است، جمع‌آوری، پایش و تحلیل کرده‌ایم. در ادامه این مطلب، به مقایسه تعداد توییت‌های منتشرشده حول این موضوع، میزان رضایت کاربران توییتری از تلگرام و واتساپ و به طور کلی تقابل این دو پیام‌رسان می‌پردازیم. مقایسه تعداد محتواهای انتشار یافته درمورد تلگرام و واتساپ همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینید؛ بررسی محتواهای تولید شده در توییتر نشان می‌دهد که حدود ۱.۵ میلیون توییت حول موضوع تلگرام و واتساپ، در ۲ سال اخیر منتشر شده است. از این تعداد، حدود ۱.۲ میلیون توییت فقط در رابطه با تلگرام، انتشار یافته؛ در حالی که محتواهای منتشرشده درمورد پیام‌رسان واتساپ به صورت انحصاری، تعداد بسیار کمتری، حدود ۲۰۰ هزار محتوا را به خود اختصاص داده است. باقی توییت‌های منتشرشده از این تعداد ۱.۵ میلیونی، شامل محتواهایی است که در آنها به هر دو پیام‌رسان، اشاره شده است. جالب است بدانید که ۱.۵ میلیون توییتِ راجع به تلگرام و واتساپ، حدودا توسط ۳۰۰ هزار کاربر در توییتر، منتشر شده است که از این تعداد تقریبا ۲۰۰ هزار کاربر، به صورت انحصاری درمورد تلگرام، صحبت کرده‌اند. این توییت‌ها، عدد قابل توجهی حدود ۱۱ میلیون لایک را در توییتر به خود اختصاص داده‌اند که با توجه به آمارهایی که پیش‌تر بیان کردیم، دور از انتظار نیست که حدود ۸ میلیون لایک به توییت‌هایی تعلق گرفته باشد که انحصاراً به تلگرام پرداخته‌اند و تنها حدود ۲ میلیون لایک، متعلق به محتواهای منتشرشده حول واتساپ است. مقایسه میزان رضایت کاربران از تلگرام و واتساپ فارغ از موضوع تعداد توییت‌ها و تعداد کاربرانی که در محتواهای منتشر شده‌شان به تلگرام و واتساپ پرداخته‌اند، مسئله مهم دیگری با عنوان میزان رضایت کاربران از این دو پیام‌رسان وجود دارد. بررسی توییت‌های منتشر شده در طی این ۲ سال نشان می‌دهد که میزان رضایت کاربران از واتساپ ۷ درصد است، در حالی که میزان رضایت از تلگرام آمار چشمگیر ۹۳ درصدی را به خود اختصاص داده است؛ این نتیجه با وجود تعداد لایک‌هایی که توییت‌های مربوط به تلگرام به خود اختصاص داده بودند، قابل پیش‌بینی و مورد انتظار بود. کاربران توییتری در محتواهای منتشرشده با تلگرام و واتساپ به چه موضوعاتی پرداخته‌اند؟ علاوه‌بر جمع‌آوری و پایش تعداد توییت‌ها و تعداد کاربران و محاسبه میزان رضایت آنها از این دو پیام‌رسان، به موضوعات توییت‌های منتشر شده توسط کاربران نیز پرداخته‌ایم. کنایه به مشکلات و معایب واتساپ اگر از کاربران پیام‌رسان واتساپ باشید، در این جریان قرار دارید که با وجود اینکه از شروع فعالیت واتساپ، سال‌ها می‌گذرد اما این پیام‌رسان هنوز کمبودها و معایب قابل توجهی دارد.مقایسه به‌روزرسانی‌های کاربردی تلگرام با واتساپ با وجود فیلتر شدن تلگرام در ایران، قابلیت‌ها و ویژگی‌های جذاب این پیام‌رسان باعث شده است که همچنان عضوی از اپلیکیشن‌های پرکاربرد تلفن همراه تعداد زیادی از کاربران باشد. این قابلیت‌های خوب و کاربردی تلگرام، با هر به‌روزرسانی این پیام‌رسان، بیشتر و بیشتر می‌شود و تلگرام را در میان کاربرانش، محبوب‌تر می‌سازد؛ از آن طرف اما واتساپ در زمینه نسخه‌های به‌روزرسانی خود، مقداری سستی نشان می‌دهد و اگر یک قابلیت هم به نسخهٔ جدید خود اضافه کند، کاربرانش را شگفت‌زده می‌کند.مقایسه نحوه پاک کردن پیام‌ها در تلگرام و واتساپ یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های تلگرام و واتساپ، نحوه پاک کردن پیام‌هاست و به همین دلیل از موضوعات پرتکرار در محتواهای کاربران توییتری بوده است. تلگرام در این مسئله به قدری دستتان را باز می‌گذارد که می‌توانید کل مکالمه را برای هر دو طرف، بدون محدودیت زمانی پاک کنید، در حالی که واتساپ تنها ۱ ساعت به شما زمان می‌دهد، در این ۱ ساعت هم تنها قابلیت پاک کردن پیام خودتان را دارید و همان‌طور که احتمالا می‌دانید در صورتی که پیام‌تان را حذف کنید، طرف مقابل از این ماجرا، بی‌خبر نخواهد ماند!ترجیح تلگرام به واتساپ در راستای موضوعات بالا که به آن پرداختیم، بعید نیست که در توییت‌ها موضوع ترجیح تلگرام به واتساپ هم بیان شده باشد.&nbsp;فیلتر شدن تلگرام و استفاده اجباری از واتساپ با وجود اینکه تلگرام همچنان تعداد زیادی از کاربران ایرانی فعال را در خود دارد اما فیلتر شدن آن باعث شده که عده زیادی از مصائب وصل کردن تلگرام بگذرند و استفاده از واتساپ را به آن ترجیح بدهند؛ تا سریع‌تر و راحت‌تر بتوانند با افرادی که می‌خواهند، پیام ردوبدل کنند.مقایسه امنیت تلگرام و واتساپ زمانی که صحبت از اپلیکیشن‌ها و پیام‌رسان‌ها می‌شود، امنیت همیشه مسئله مهم و مقدمی به حساب می‌آید. یکی دیگر از موضوعاتی که در رابطه با تلگرام و واتساپ هم به آن پرداخته شده، همین مقایسه امنیتی این دو پیام‌رسان است. اینکه در این مقایسه کدام‌یک از این دو، برنده میدان شده‌اند مشخص نیست اما احتمال می‌رود که کاربران، واتساپ را پیام‌رسان امن‌تر و حفاظت شده‌تری بدانند. جمع‌بندی: در این مطلب به رصد و پایش توییتر پرداختیم که مقایسه میزان رضایت کاربران توییتری از تلگرام و واتساپ، نتایج جالب توجه و اختلاف آماری چشمگیری را نشان داد.

هشتگ‌های پرتکرار اینستاگرام در سال ۱۴۰۲

سطح:

ملی

بستر جمع آوری:

اینستاگرام

300+

تهران و ایران هشتگ‌های پرتکرار اینستاگرام در سال ۱۴۰۲ هشتگ‌های اجتماعی در مجموع ۵۰% از هشتگ‌های پرتکرار اینستاگرام هستند و پس از آن هشتگ‌های عمومی، هشتگ‌هایی مانند اکسپلور و تهران ۳۲% از هشتگ‌ها را تشکیل می‌دهند. هشتگ‌های فرهنگی ۱۲% و هشتگ‌های اقتصادی و سیاسی نیز ۶% از مجموع هستند.پوشاک و مدلینگ در صدر هشتگ‌های پرتکرار اجتماعی سال هشتگ‌های مرتبط با پوشاک مانند استایل، لباس و مانتو بیشترین میزان محتوا را در این دسته دارند. به طور کلی دستۀ پوشاک و مدلینگ ۳۳% از مجموع محتوای مرتبط با هشتگ‌های پرتکرار است. پس از این دسته، دستۀ آرایش و زیبایی قرار دارد که مجموعا ۲۳% از مجموع هشتگ‌های اجتماعی است. هشتگ‌هایی مانند زیبایی و ناخن در این دسته قرار دارند. دسته‌های بعدی در بین هشتگ‌های اجتماعی نیز به ترتیب: عواطف و احساسات، محصولات فانتزی و زیورآلات، محیط زیست، خانواده، ورزشی، سبک زندگی، معماری و دکوراسیون، روانشناسی، آشپزی و در نهایت ترفند و دانستنی‌ها هستند.&nbsp; پلتفرمی برای خندیدن و سرگرمی در این دسته هشتگ‌های فرهنگی بررسی شدند. طنز و سرگرمی بیشترین تکرار را دشتند که هشتگ‌هایی مانند کلیپ، فان، خنده و طنز در این بخش قرار دارند. پس از آن موسیقی با هشتگهایی مثل موزیک و آهنگ قرار دارد. هشتگ‌های هنری که به موضوعات کلی مثل هنرمندان می‌پردازند در این دسته هستند. پس از آن هنرهای تجسمی، دینی، ادبیات، مناسبتی و در نهایت سینما و تلویزیون هستند. کار اقتصادی فقط اینستاگرام هشتگ‌های اقتصادی و سیاسی کم‌تکرارترینِ هشتگ‌ها در هشتگ‌های پرتکرار اینستاگرام در سال ۱۴۰۲ هستند. هشتگ‌هایی مانند آنلاین_شاپ در این دسته قرار دارند و صحبت از سرمایه‌گذاری‌های مختلف مانند طلا، سکه و خودرو نیز در دسته اقتصادی هستند. دستۀ سیاسی نیز هشتگ‌های مهسا_امینی و زن_زندگی_آزادی را در بین هشتگ‌های پرتکرار دارد.همه راه‌ها به اکسپلور می‌رسد این دسته هشتگ‌های عمومی هستند که به موضوعات کلی اشاره دارند. مانند هشتگ‌های اکسپلور، ایران، تهران، مشهد، شیراز، اینستاگرام و …

واحد پیمایش

تجربه احساسات مثبت و منفی در ایران و جهان

سطح:

ملی

بستر جمع آوری:

آنلاین

1,500+

این طرح نظرسنجی بهمن ماه 1402 با حجم نمونه 1542 نفر از ایرانیان بالای 15 سال ساکن در مناطق شهری و روستایی سراسر کشور اجرا شده است. در ادامه یافته‌های این طرح تشریح می‌شود؛جهان ناخوشنود احساس ناخوشنودی (تجربه احساسات منفی) در جهان در حال گسترش است. یافته‌ها در زمینه شاخص احساسات (مثبت و منفی) مردم جهان در یک بازه ده‌ساله این نکته را نشان می‌دهد. برای اندازه‌گیری تجربه احساسات مثبت، مواردی چون سرزندگی و سرحال بودن، لبخندزدن یا خندیدن، یادگیری مطلب جدید یا جالب، لذت‌بخش بودن تجربه روز گذشته و همچنین برای اندازه‌گیری تجربه احساسات منفی، مواردی مثل درد فیزیکی یا جسمانی، احساس نگرانی، غم و اندوه، استرس و عصبانیت مورد سنجش قرار گرفته است. مردم با در نظر گرفتن آن چه که در روز گذشته برایشان اتفاق افتاده است بیان می‌کنند که کدام یک از این احساسات را تجربه کرده‌اند.تجربه احساسات مثبت از گروه نمونه خواسته شد؛ «لطفاً اتفاقات روز گذشته خود از صبح تا شب را به یادآورید و در مجموع احساس خود را در خصوص موارد مختلف بیان کنید.» در این سؤال تجربه احساسات مثبت و منفی مردم مورد بررسی قرار گرفته است. 83.2 درصد از پاسخگویان گفته­‌اند در روز گذشته لبخند زده و یا خندیده‌اند. 70 درصد بیان کرده‌اند طی دیروز سرحال و سرزنده بوده‌اند، 46.1 درصد گفته‌اند در روز گذشته کار جالبی انجام داده و یا چیز جدیدی یاد گرفته‌اند و 66.8 درصد نیز گفته‌اند روز لذت‌بخشی را دیروز تجربه کرده‌اند.تجربه احساسات منفی بررسی تجربه منفی مردم نشان می‌دهد در روز گذشته، 45.6 درصد درد جسمانی و بدنی، 57.3 درصد احساس نگرانی، 48 درصد احساس ناراحتی یا غم، 49.5 درصد استرس و فشار روانی و 34.1 درصد احساس خشم یا عصبانیت را تجربه کرده‌اند.شاخص تجربه احساسات مثبت و منفی شاخص تجربه احساسات مثبت و منفی توسط موسسه نظرسنجی گالوپ طراحی شده است. میانگین درصد تایید احساسات مثبت و منفی تجربه ‌شده به عنوان نمره شاخص (100-0) در نظر گرفته می‌شود.با توجه به این که احساسات مردم می‌تواند تحت تأثیر حوادث روزمره باشد بدیهی است نظرسنجی‌ها نیز در بسیاری موارد نتایج متفاوتی را نشان دهند. مقایسه احساسات مثبت تجربه شده در ایران و سایر کشورها کشورهایی&nbsp; که از نظر تجربه احساسات مثبت در سطح و جایگاه بالاتر و پایین‌تری قرار دارند را نشان می‌دهد. میانگین درصدی شاخص جهانی تجربه احساسات مثبت در سال 2022 برابر با 70 درصد بوده است. طبق نتایج میانگین درصدی تجربه احساس مثبت در بین ایرانیان با 62.6 درصد، به میزان 7.4 درصد از شاخص جهانی پایین‌تر است. عدد به دست آمده در نظرسنجی 5/66 درصد یعنی 5/3 درصد کمتر از میانگین جهانی است. شاخص تجربه احساسات مثبت در کشورهای نپال، صربستان و تونس با 57 درصد در سطح پایین‌تری از ایران قرار گرفته‌اند. کشور افغانستان با شاخص تجربه احساسات مثبت 34 درصد در میان کشورهای جهان در پایین‌ترین سطح قرار دارد. در مقابل کشورهای ویتنام، فیلیپین، پاراگوئه، مکزیک و اندونزی با 85 درصد، بالاترین جایگاه را در این شاخص، بین کشورهای جهان دارند.مقایسه احساسات منفی تجربه شده در ایران و سایر کشورها نمودار زیر نشان‌دهنده کشورهایی است که در سال 2022 طبق نظرسنجی بالاترین شاخص تجربه احساسات منفی را داشته‌اند. کشورهای افغانستان و سیرالئون با میانگین 58 درصد، بالاترین میزان تجربه احساسات منفی را داشته‌اند. میانگین جهانی شاخص احساسات تجربه‌ شده منفی 33 درصد است. تجربه احساست منفی در ایران طبق نتایج با شاخص 44.8 درصد، حدود 12 درصد و طبق نتایج (46.9 درصد) حدود 14 درصد بالاتر از میانگین جهانی است.

درصد بینندگان تلویزیون

سطح:

ملی

بستر جمع آوری:

تلفنی

1,700+

تماشای شبکه‌های تلویزیونی 40.8 درصد «ایرانیان» شبکه سه را بیشتر از سایر شبکه‌های تلویزیونی می‌بینند، 35.2 درصد شبکه‌ آی‌فیلم و 21 درصد شبکه یک را تماشا می‌کنند. میزان تماشای این شبکه‌ها در بین «بینندگان صدا و سیما» به ترتیب از این قرار است؛ 58.9 درصد شبکه سه، 50.8 درصد شبکه آی‌فیلم و 30.3 درصد شبکه یک. 69.2 درصد «ایرانیان» بیننده برنامه‌های صدا و سیما هستند. تماشای برخی برنامه‌های تلویزیون یافته‌های نظرسنجی نشان می‌دهد 36.9 درصد از «ایرانیان» برنامه مردان آهنین و 34.7 درصد برنامه زندگی پس از زندگی، 34.2 درصد برنامه محفل، 32.3 درصد برنامه شب خوش، 31.8 درصد برنامه فوتبال برتر، 29.7 درصد برنامه پانتولیگ و 26.5 درصد برنامه معرکه، 24.5 درصد برنامه مهمونی، 21.3 درصد برنامه ماه خدا، 18.8 درصد برنامه ماه من، 17.2 درصد برنامه ایران دوست داشتنی، 16 درصد برنامه پاورقی و 12.1 درصد برنامه برمودا را دیده‌اند. میزان تماشای این برنامه‌ها در بین «افرادی که تلویزیون تماشا می‌کنند» به این ترتیب است؛ 53.3 درصد برنامه مردان آهنین و 50.1 درصد برنامه زندگی پس از زندگی را دیده‌اند، 49.4 درصد برنامه محفل، 48 درصد برنامه شب خوش، 46 درصد برنامه فوتبال برتر، 42.9 درصد برنامه پانتولیگ و 38.3 درصد برنامه معرکه، 35.4 درصد برنامه مهمونی، 30.7 درصد برنامه ماه خدا، 27.2 درصد برنامه ماه من، 24.8 درصد برنامه ایران دوست داشتنی، 23.1 درصد برنامه پاورقی و 17.5 درصد برنامه برمودا را دیده‌اند. پربازدیدترین سریال‌های تلویزیونی 45.4 درصد از «ایرانیان» گفته‌اند سریال زیرخاکی، 23.2 درصد سریال هفت سر اژدها و 20.4 درصد سریال رستگاری را دیده‌اند. میزان تماشای این سریال‌های تلویزیونی در بین «بینندگان تلویزیون» حاکی از این است که 65.5 درصد آنها گفته‌اند سریال زیرخاکی را دیده‌اند. 33.5 درصد سریال هفت سر اژدها و 29.4 درصد سریال رستگاری را دیده‌اند.