این طرح نظرسنجی بهمن ماه 1402 با حجم نمونه 1542 نفر از
ایرانیان بالای 15 سال ساکن در مناطق شهری و روستایی سراسر کشور اجرا شده
است.
در ادامه یافتههای این طرح تشریح میشود؛جهان ناخوشنود
احساس
ناخوشنودی (تجربه احساسات منفی) در جهان در حال گسترش است. یافتهها در زمینه شاخص احساسات (مثبت و منفی) مردم جهان در یک
بازه دهساله این نکته را نشان میدهد. برای اندازهگیری
تجربه احساسات مثبت، مواردی چون سرزندگی و سرحال بودن، لبخندزدن یا خندیدن،
یادگیری مطلب جدید یا جالب، لذتبخش بودن تجربه روز گذشته و همچنین برای
اندازهگیری تجربه احساسات منفی، مواردی مثل درد فیزیکی یا جسمانی، احساس
نگرانی، غم و اندوه، استرس و عصبانیت مورد سنجش قرار گرفته است. مردم با در
نظر گرفتن آن چه که در روز گذشته برایشان اتفاق افتاده است بیان میکنند
که کدام یک از این احساسات را تجربه کردهاند.تجربه احساسات مثبت
از گروه نمونه
خواسته شد؛ «لطفاً اتفاقات روز گذشته خود از صبح تا شب را به یادآورید و
در مجموع احساس خود را در خصوص موارد مختلف بیان کنید.» در این سؤال تجربه
احساسات مثبت و منفی مردم مورد بررسی قرار گرفته است.
83.2
درصد از پاسخگویان گفتهاند در روز گذشته لبخند زده و یا خندیدهاند. 70
درصد بیان کردهاند طی دیروز سرحال و سرزنده بودهاند، 46.1 درصد گفتهاند
در روز گذشته کار جالبی انجام داده و یا چیز جدیدی یاد گرفتهاند و 66.8
درصد نیز گفتهاند روز لذتبخشی را دیروز تجربه کردهاند.تجربه احساسات منفی
بررسی تجربه
منفی مردم نشان میدهد در روز گذشته، 45.6 درصد درد جسمانی و بدنی، 57.3
درصد احساس نگرانی، 48 درصد احساس ناراحتی یا غم، 49.5 درصد استرس و فشار
روانی و 34.1 درصد احساس خشم یا عصبانیت را تجربه کردهاند.شاخص تجربه احساسات مثبت و منفی
شاخص تجربه
احساسات مثبت و منفی توسط موسسه نظرسنجی گالوپ طراحی شده است. میانگین درصد
تایید احساسات مثبت و منفی تجربه شده به عنوان نمره شاخص (100-0) در نظر
گرفته میشود.با توجه به این که احساسات مردم میتواند تحت تأثیر حوادث
روزمره باشد بدیهی است نظرسنجیها نیز در بسیاری موارد نتایج متفاوتی را
نشان دهند.
مقایسه احساسات مثبت تجربه شده در ایران و سایر کشورها
کشورهایی که از نظر تجربه احساسات مثبت در سطح و
جایگاه بالاتر و پایینتری قرار دارند را نشان میدهد. میانگین درصدی شاخص
جهانی تجربه احساسات مثبت در سال 2022 برابر با 70 درصد بوده است. طبق
نتایج میانگین درصدی تجربه احساس مثبت در بین ایرانیان با 62.6 درصد،
به میزان 7.4 درصد از شاخص جهانی پایینتر است. عدد به دست آمده در
نظرسنجی 5/66 درصد یعنی 5/3 درصد کمتر از میانگین جهانی است.
شاخص تجربه
احساسات مثبت در کشورهای نپال، صربستان و تونس با 57 درصد در سطح پایینتری
از ایران قرار گرفتهاند. کشور افغانستان با شاخص تجربه احساسات مثبت 34
درصد در میان کشورهای جهان در پایینترین سطح قرار دارد. در مقابل کشورهای
ویتنام، فیلیپین، پاراگوئه، مکزیک و اندونزی با 85 درصد، بالاترین جایگاه
را در این شاخص، بین کشورهای جهان دارند.مقایسه احساسات منفی تجربه شده در ایران و سایر کشورها
نمودار زیر
نشاندهنده کشورهایی است که در سال 2022 طبق نظرسنجی بالاترین
شاخص تجربه احساسات منفی را داشتهاند. کشورهای افغانستان و سیرالئون با میانگین
58 درصد، بالاترین میزان تجربه احساسات منفی را داشتهاند. میانگین جهانی
شاخص احساسات تجربه شده منفی 33 درصد است. تجربه احساست منفی در ایران طبق
نتایج با شاخص 44.8 درصد، حدود 12 درصد و طبق نتایج (46.9
درصد) حدود 14 درصد بالاتر از میانگین جهانی است.
1403/02/13
درصد بینندگان تلویزیون
سطح:
ملی
شیوه نمونه گیری:
تلفنی
1,700+
تماشای شبکههای تلویزیونی
40.8 درصد
«ایرانیان» شبکه سه را بیشتر از سایر شبکههای تلویزیونی میبینند، 35.2
درصد شبکه آیفیلم و 21 درصد شبکه یک را تماشا میکنند. میزان تماشای این
شبکهها در بین «بینندگان صدا و سیما» به ترتیب از این قرار است؛ 58.9
درصد شبکه سه، 50.8 درصد شبکه آیفیلم و 30.3 درصد شبکه یک. 69.2 درصد
«ایرانیان» بیننده برنامههای صدا و سیما هستند.
تماشای برخی برنامههای تلویزیون
یافتههای
نظرسنجی نشان میدهد 36.9 درصد از «ایرانیان» برنامه مردان آهنین و
34.7 درصد برنامه زندگی پس از زندگی، 34.2 درصد برنامه محفل، 32.3 درصد
برنامه شب خوش، 31.8 درصد برنامه فوتبال برتر، 29.7 درصد برنامه پانتولیگ و
26.5 درصد برنامه معرکه، 24.5 درصد برنامه مهمونی، 21.3 درصد برنامه ماه
خدا، 18.8 درصد برنامه ماه من، 17.2 درصد برنامه ایران دوست داشتنی، 16
درصد برنامه پاورقی و 12.1 درصد برنامه برمودا را دیدهاند.
میزان تماشای
این برنامهها در بین «افرادی که تلویزیون تماشا میکنند» به این ترتیب
است؛ 53.3 درصد برنامه مردان آهنین و 50.1 درصد برنامه زندگی پس از زندگی
را دیدهاند، 49.4 درصد برنامه محفل، 48 درصد برنامه شب خوش، 46 درصد
برنامه فوتبال برتر، 42.9 درصد برنامه پانتولیگ و 38.3 درصد برنامه معرکه،
35.4 درصد برنامه مهمونی، 30.7 درصد برنامه ماه خدا، 27.2 درصد برنامه ماه
من، 24.8 درصد برنامه ایران دوست داشتنی، 23.1 درصد برنامه پاورقی و 17.5
درصد برنامه برمودا را دیدهاند.
پربازدیدترین سریالهای تلویزیونی
45.4 درصد از «ایرانیان» گفتهاند سریال زیرخاکی، 23.2 درصد سریال هفت سر اژدها و 20.4 درصد سریال رستگاری را دیدهاند.
میزان تماشای
این سریالهای تلویزیونی در بین «بینندگان تلویزیون» حاکی از این است که
65.5 درصد آنها گفتهاند سریال زیرخاکی را دیدهاند. 33.5 درصد سریال هفت
سر اژدها و 29.4 درصد سریال رستگاری را دیدهاند.