مرکز نوآوری اجتماعی دیجیتال ایران
سازمان امور اجتماعی کشور
صفحه خبر<اخبار<

صفحه اصلی

چطور می‌توان ایده های جدیدی تولید کرد؟

چطور-میتوان-ایده-های-جدیدی-تولید-کرد
1403/02/17
چطور می‌شود بعضی افراد ایده های زیادی در ذهن‌شان دارند و برخی دیگر هیچ ایده‌ای ندارند؟ چطور می‌توان ایده‌پرداز شد؟ چطور می‌توان هر روز ایده‌های جدیدی تولید کرد ؟

به فرآیند ارائه مفاهیم جدید "ایده پردازی" می ‌گوییم. ایده‌پردازی فرایند تولید ایده است. ایده‌ها با اجرای صحیح می‌توانند تبدیل به نوآوری و اختراع شوند. اختراعات کیفیت زندگی ما را بهبود میبخشند و کارآفرینان با تجاری سازی این اختراعات شغل ایجاد می‌کنند.

چند تکنیک برای ایده‌پردازی:

سوال بپرسید: افراد ایده پرداز کنجکاو هستند. آنها سوالات زیادی از دیگران و به خصوص از خودشان می پرسند و جملاتشان اغلب با حرف «چ» شروع می‌شود: چرا؟ چگونه؟ چه کسی؟ چه چیزی؟ چه زمانی؟

 

ایده های خود را بنویسید: افراد خلاق همیشه دفترچه‌ای دم دستشان دارند. ادیسون هزاران دفترچه پر از ایده و یادداشت داشت. لئوناردو داوینچی حتی روی آینه نیز می‌نوشت و دفترچه‌های او حاوی نقاشی‌های جذاب بود. خلاصه ایده ها را از دست ندهید. کوچکترین و کم اهمیت ترین ایده ها را یادداشت کنید.

 

تفکر تداعی گرا داشته باشید:

تفکر تداعی گرا یعنی چه؟

 بسیاری از ایده ها نتیجه تفکر تداعی گرایانه هستند.

نظامهای آموزشی بر تقویت تفکر استدلالی تاکید دارند ولی‌ شواهد هر روز بر لزوم تربیت تفکر تداعى گرا بیشتر می‌‌شود.

این نوع تفکر از ارتباط دادن موضوعات به ظاهر بی‌ ربط به هم حاصل می‌‌شود، ممکن است در نگاه اولیه دو موضوع خیلی‌ دور از هم به نظر برسند ولی‌ ارتباطشان به هم می‌‌تواند فکر یا محصولی خلاقانه تولید کند.

 

به عنوان مثال، محصولات نوآورانه استیو جابز مانند آی‌پاد، آیفون و آی‌پد نتیجه تفکرتداعی گرایانه او بود. او فناوری را با هنر ترکیب کرد تا محصولاتی را خلق کند که هم کاربردی و هم زیبا باشند.

 

ایده ها را آزمایش کنید: افراد خلاق اهمیت تجربه و آزمایش را می دانند. آزمایش کلید بسیاری از پیشرفت ها است.

 

شما یک ایده تولید کردید، حالا چی؟

گاهی اوقات مردم فکر می کنند که ایده ها مانند یک لامپ هستند که با فشردن یک کلید روشن می شود.درحالیکه ایده ها پس از تفکر عمیق و آزمایش و تجربه بدست می‌آیند. یک ایده کاملاً جدید هنوز برای پیاده سازی و اجرا آماده نیست. بلکه ایده ی متولد شده باید در مسیر آزمایش، تجزیه و تحلیل اقتصادی و چرخه تولید قرار بگیرد. در طول مسیر اجرا اغلب نیاز به همکاری با کارشناسان وجود دارد. رویکرد تیمی باید در نظر گرفته شود. 


منابع:

elmhurst

neurosafari

پایان